Menu
Menu
Search now

Jeres ferieeksperter

Personlig rådgivning: 04621/850056
Thanks for your recommendation!

Tag det roligt, med tid tilen lille bys historie: Arnæs

  • 5 1.100 logimuligheder som kan bookes
  • b Testede logiværter og 92 % tilfredse kunder
  • p Personlig rådgivning: 04621 / 850056

Arnæs

Hvordan øen blev bebygget

I 1415 skal Kong Erik af Pommern have kappet landforbindelsen, så Arnæs blev til en ø. Ført i 1796 blev dæmningen mellem øen Arnæs og fastlandet bygget.

Den egentlige bebyggelse af Arnæs begyndte, da Lensherren Detlev von Rumohr på godset Roest ved Kappel af sine undersåtter forlangte, at de skulle afgive en troskabsed. 64 familier ville imidlertid bevare deres uafhængighed, hvorfor de fik et forbud mod ophold i Kappel. Her anmodede de så Hertug Christian Albrecht på Gottorp om at overlade dem øen Arnæs til bebyggelse. I dag findes dokumentet, som gav dem tilladelsen til at slå sig ned på øen, på Slesvigs ´Landesarchiv´.

I 1667 blev Arnæs derfor grundlagt, øen ryddet for skov og bebygget. En af de første bygninger var Skipperkirken/Schifferkirche. Den dag i dag ses historiske spor i Arnæs, f.eks. huset Lange Straße 12 fra år 1712. Også Lange Straße selv minder om grundlæggelsesdagene.

Arnæs i dag

Den lille by helt stort

  • Schleifähre in Arnis
  • Paar in Arnis
  • Spaziergang in Arnis
  • Dorfkern in Arnis

I dag er Arnæs kendt i hele Forbundsrepublikken som Tysklands mindste by.
Hvordan en by med knapt 300 indbyggere fik købstadsrettigheder? Oprindeligt havde Arnæs, ligesom 24 andre kommuner i Slesvig-Holsten mod slutningen af det 17. århundredes status som en såkaldt „flække“. Indtil 1920 mistede alle flække-kommuner denne status og blev til byer, kun Arnæs forblev en „flække“.

Gennem en kommunalreform i 1934 blev af flækken Arnæs/Arnis så byen Arnæs/Arnis.
I dag er den lille fiskerby særligt populært blandt feriegæster, der er på jagt efter ægte, maritime omgivelser, et ´ambiente´. Midteraksen i byen, Langegade, er samtidgt også den prægtigste gade i byen, omgivet af stynede lindetræer og de oprindelige fiskerhuse fra det 18. århundrede. Især lystsejlerhavnen føjer sig skønt ind i bybilledet.Også i vintermånederne er Arnæs/Arnis populært blandt bådsejere gennem sit bådsværft midt i byen og de mange haller, der tjener som vinter-liggepladser for hele regionen.

Med kabelfærgen kan man her med bi log cykel sætte over Slien i retning mod Sundsager/ Vindemark (Sundsacker/Winnemark) og dermed over til halvøen Svansø/Schwansen. Helle have fast grund under fødderne og lære byen at kende? Så giv Jer selv en halv times pause og gå på stien langs Sli-bredden. Man ser pragtfulde haver og kan overalt opsnappe flotte panaoramabilleder med lystbåde under fulde sejl i baggrunden.

Historiske rundture på Slilandsbyerne

På tur på sporene af en spændende historie

Sønderbrarup

Sønderbrarup

Allerede i stenalderen var egnen omkring Sønderbrarup beboet. Fund fra bronzealderen bekræfter denne formodning. I nyere tid skyldtes opsvinget i Sønderbrarup åbningen af jernbaneruten mellem Kiel og Flensborg i året 1881.

Vis detalljer

Det kunne måske også interessere

Værd at vide rundt omkring Slilandsbyerne

Gæst stemme

Ægte landsbyromantik i Slilandsbyerne

Vi kommer fra en storby i Tyskland. Vores børn kender ikke til køer, eller får og gæs og ænder. I løbet af en bondegårdsferie i Slilandsbyerne lærer de dyreverdenen at kende og kan tumle rundt i den frie natur og samle en masse erfaringer her. For at ungerne kan få disse oplevelser, kommer vi altid gerne tilbage til Slilandsbyerne.

Maria G. fra Frankfurt am Main

Thanks for your recommendation!

Aktuelt fra ØstersøenHer får I de bedste tilbud og news før alle andre!

loading

Et øjeblik